საქართველოს საზღვაო საძიებო-სამაშველო რაიონი მოქმედებს გემების ანგარიშგების სისტემა - “GEOREP”, რომელიც შეიქმნა 1996 წლის 1 აპრილს (IMO-ს ცირკულარი SN/Circ.178 და განახლადა 2003 წლის 20 თებერვალს SN/Circ 230) საერთაშორისო კონვენციების SOLAS-74/78, MARPOL-73/78, SAR- 79, OPRC-90 და IMO რეზოლუცია A.851 (20) მოთხოვნების შესაბამისად. გემების მონაწილეობა ანგარიშგების სისტემა - “GEOREP”-ში არის აუცილებელი. იგი ემსახურება გემების მონიტორინგს და მათ იდენტიფიცირებას. საძიებო-სამაშველო ოპერაციებისას ამცირებს დროს და ძებნის არეალს და უზრუნველყოფს ამ არეალში არსებული გემების რესურსების განახლებულ ინფორმაციას, რომლებიც მზად იქნებიან დახმარების აღმოსაჩენად.
საძიებო-სამაშველო რაიონის კოორდინატები:
|
(1) |
43°23'.00 N |
040°00'.50 E |
|
(2) |
42°24'.00 N |
038°41'.00 E |
|
(3) |
42°20'.15 N |
039°00'.13 E |
|
(4) |
42°08'.00 N |
039°50'.50 E |
|
(5) |
42°02'.00 N |
040°26'.00 E |
|
(6) |
41°57'.00 N |
040°42'.00 E |
|
(7) |
41°35'.50 N |
041°16'.50 E |
|
(8) |
41°31'.00 N |
041°33'.00 E |
საქართველოს კანონი „საქართველოს საზღვაო სამაშველო სამსახურის შესახებ“ წარმოადგენს ძირითად სამართლებრივ აქტს, რომელიც არეგულირებს ძებნა-გადარჩენის და ავარიის შედეგად დაღვრილი ნავთობითა და მავნე ნივთიერებებით ზღვის დაბინძურების ლიკვიდაციისათვის ოპერაციების კოორდინაციას.
საერთაშორისო კონვენციის SAR 1979 მოთხოვნების რეალიზებას და მოქმედებების კოორდინაციას და გემების მონიტორინგს საქართველოს პასუხისმგებლობის ძებნა-გადარჩენის საზღვაო რაიონში ახორციელებს ზღვაზე ძებნა-გადარჩენისა და გემების მოძრაობის მონიტორინგის დეპარტამენტის საზღვაო სამაშველო საკოორდინაციო ცენტრი (სსსც). საქართველოს სსსც მოქმედებს უბედურებაში მყოფი გემებისა და საფრენი აპარატების საძიებო და სამაშველო საერთაშორისო თანამგზავრული COSPAS-SARSAT სისტემის დებულებების საფუძველზე და მინიჭებული აქვს საქართველოს პასუხისმგებლობის ზონაში ამ სისტემის საკონტაქტო უწყების სტატუსი (SPOC). საქართველოს სსსც არის უწყება, რომელიც სწრაფად და ეფექტურად ახორციელებს და კოორდინაციას უწევს ძებნა-გადარჩენის ოპერაციებს საქართველოს პასუხისმგებლობის საზღვაო რაიონში. საქართველოს სამივე - ბათუმის, ფოთის და ყულევის ნავსადგურის სახელმწიფო ზედამხედველობისა და კონტროლის სამსახური (ნავსადგურის კაპიტნის სამსახური) წარმოადგენს ადგილზე მოქმედების საველე კოორდინატორს და სსსც-ს სამაშველო ქვე ცენტრს (სქც), თუ ძებნა-გადარჩენის და ავარიის შედეგად დაღვრილი ნავთობითა და მავნე ნივთიერებებით ზღვის დაბინძურების ლიკვიდაციისათვის ოპერაციები ტარდება ნავსადგურის პასუხისმგებლობის საზღვაო რაიონში (12 საზღვაო მილი).
სახელმწიფო სსსც-ის და სქც-ის კავშირგაბმულობის სქემა
სისტემა GMDSS-ის A1 და A2 საზღვაო რაიონის სქემა საქართველოს ძებნა-გადარჩენის
რაიონში
ძებნა-გადარჩენის მოქმედებების სქემა საქართველოს ძებნა-გადარჩენის
პასუხისმგებლობის რაიონში
ძებნა-გადარჩენისათვის საჭირო საშუალებები და შეასძლებლობები
სსსც-ს აქვს შემდეგი ძებნა-გადარჩენის და ნავთობის დაღვრაზე რეაგირების საშუალებები და შესაძლებლობები:
• სისტემა GMDSS-ის სტანდარტული რადიო დანადგარები A1 და A2 საზღვაო რაიონისათვის;
• გემებზე INMARSAT - C ტერმინალებზე შეტყობინების გაგზავნის შესაძლებლობა ელექტრონული ფოსტით;
• ფაქსი, ქსელის ტელეფონი, მობილური ტელეფონი;
• გემების მონიტორინგის - Lloyd’s List Intelligence AIS - სისტემა;
• გემების მონიტორინგის - VT Explorer 6.15 AIS - სისტემა;
• ავტომატური საიდენტიფიკაციო სისტემის მიმღები სადგური;
• ბათუმის, ფოთის და ყულევის VTS-ში ავტომატური საიდენტიფიკაციო სისტემის მონაცემები;
• რადიოლოკაციური მონაცემების წვდომა ყულევის - VTS-ში;
• საფრენ აპარატებთან ავრიულ VHF სიხშირეებზე რადიოკავშირის შესაძლებლობა ყულევის - VTS-დან;
• ძიების დაგეგმვის კომპიუტერული პროგრამა - SAR PC;
• მე-2 დონის ავარიულად დაღვრილი ნავთობის სალიკვიდაციო აღჭურვილობა და სამუშაო კატარღა;
• ყოველ 6 საათში საზღვაო ამინდის მიღების შესაძლებლობა სსიპ „საქართველოს სახელმწიფო ჰიდროგრაფიული სამსახურიდან“;
• დღესდღეობით სსსც-ს არ გააჩნია საკუთარი სპეციალიზირებული ძებნა-გადარჩენის სწრაფმავალი კატარღა. ძებნა-გადარჩენის ოპერაციების დროს სსსც იყენებს საქართველოს სანაპირო დაცვის კატარღებს და ბათუმის, სუფსის, ფოთისა და ყულევის ნავსადგურების მცურავ საშუალებებს განრიგის შესაბამისად.
სსიპ „საზღვაო ტრანსპორტის სააგენტოს“დადებული აქვს თანამთრომლობის შეთანხმებები, საზღვაო საძიებო-სამაშველო ოპერაციების განხორციელების, ავარიის შედეგად დაღვრილი ნავთობითა და მავნე ნივთიერებებით ზღვის დაბინძურების ლიკვიდაციის ურთიერთქმედების პროცედურებზე შემდეგ უწყუებებთან:
1. სსიპ საქართველოს სახელმწიფო ჰიდროგრაფიული სამსახური;
2. შპს „საქაერონავიგაცია“;
3. სასაზღვრო პოლიციის სანაპირო დაცვის დეპარტამენტი;
4. სსიპ საგანგებო სიტუაციების მართვის სააგენტო;
5. საქართველოს ფინანსთა სამინისტროს სსიპ შემოსავლების სამსახურის საბაჟო დეპარტამენტი;
6. შპს „ბათუმის აეროპორტი“;
7. შპს „ბათუმის საზღვაო ნავსადგური“;
8. ეი პი ემ ტერმინალს კორპორაცია „ფოთის საზღვაო ნავსადგური“;
9. შპს „შავი ზღვის ტერმინალი“;
10. საქართველოს მილსადენის კომპანია/ბი-პი საქართველო.
საერთაშორისო საზღვაო კონვენციის - ზღვაზე სიცოცხლის უსაფრთხოების შესახებ - SOLAS 1974 V/7.3 წესის და MSC/Circ.1079 ცირკულარის შესაბამისად სსიპ „საზღვაო ტრანსპორტის სააგენტოს“ დადებული აქვს ძებნა-გადარჩენის ოპერაციების მომსახურებისას თანამთრომლობის შეთანხმებები, ყველა სამგზავრო გემთან, რომლებიც ჩართული არიან საერთაშორისო ნაოსნობაში და შემოდიან საქართველოს ნავსადგურებში.
2017 წელს იგეგმება სსსც-ის სრული მოდერნიზაცია, გათვალისწინებულია VHF, MF/HF სანაპირო რადიოსადგურების და არსებული ავტომატური საიდენტიფიკაციო სისტემების შეძენა და და ერთმანეთთან ოპტიკურ-ბოჭკოვანი ქსელით დაკავშირება, თანამგზავრული კავშირის INMARSAT-C და IRIDIUM სისტემების, ნავიგაციური უსაფრთხოების და მეტეოროლოგიურ შეტყობინების (NAVTEX) მიმღების დანერგვა, საფრენ აპარატებთან დასაკავშირებელი სტაციონარული ავრიული VHF რადიოსადგურის შეძენა და სხვა.